Lavinia Bârlogeanu – Viitorul ne-a ajuns din urmă
Textele reunite de Valentin Nicolau în volumul Dumnezeu e în sens inversreprezintă scrieri jurnalistice, schiţe ale unei realităţi româneşti şi, mai ales, ale unor stări de spirit pe care, astăzi, aproape că nu ne mai vine să le asociem cu personajele publice care le-au generat. Fapte şi evenimente de care ne amintim foarte bine – în maniere colorate afectiv foarte diferit, în funcţie de cine este cel care îşi aminteşte – nu mai pot fi văzute, strict, ca aparţinîndu-le protagoniştilor, pentru că s-au autonomizat și s-au transformat în scheme de comportament social, uimitoare prin caracterul lor transpozabil şi reproductibil. Neliniştile, revolta, lehamitea mărturisite de autor chiar de la începutul volumului devin o grilă de lectură şi un mecanism de ascultare a vocii subterane a cotidianului românesc. Nici nu este de mirare: o societate nonraţională nu poate fi înţeleasă altfel decît prin inteligenţă afectivă, prin rezonanţă cu emoţiile – cel mai adesea negative – care dobîndesc independenţa şi forţa de a se manifesta autonom, ca şi cum ar avea un corp propriu.
Imensa scenă românească – aşa cum vociferează ea în urechiile lui Valentin Nicolau – nu mai pare populată de personaje umane, ci de emoţii care devin personaje în sine, mai individualizate chiar decît indivizii care le pun în scenă. Astfel, mimesisul şi topirea individualităţii într-o masă amorfă (nediferenţiată raţional), enervarea şi resentimentul, dezgustul şi tăcerea, ameninţarea şi frica, seducţia şi orbirea, conflictul şi violenţa au „voci“, iar Valentin Nicolau le ascultă şi le transcrie în corpul textelor publicate în perioada 2008-2011.
„Zodia măscăriciului“
Asumarea ipostazei de „comediograf de ocazie“ – îndrăznesc să spun – este cu mult întrecută, pentru că textele publicate au, în stratul lor de adîncime, realismul unei teorii despre care e greu de spus dacă Valentin Nicolau a introdus-o acolo în mod voit sau dacă ea s-a insinuat şi a impus propria grilă de lectură a cotidianului: teoria mimetică. Subiectele tratate, departe de a da cuprinsului o alură impresionistă, sînt unitare şi stau sub semnul uneia şi acelaiaşi zodii: „a măscăriciului“. Pentru cine nu cunoaşte semnificaţia Măscăriciului din Tarot, mă văd nevoită să spun doar că acestei arcane i se asociază asumarea unei libertăţi totale, dincolo de orice restricţie, normă, valoare, o libertate a dezordinii, a haosului, a nebuniei.
Sub „zodia măscăriciului“ plasează Valentin Nicolau întreaga noastră clasă politică. În timp ce citesc, mi se perindă prin faţa ochilor imagini ale unor personaje stranii, care calcă pămîntul ostentativ, purtînd pantofi roşii, mergînd în cerc, fără sfîrşit, călătorind prin lumea românească animate de o finalitate strict personală şi contribuind, pe măsura posibilităţilor, la distrugerea acestei lumi: „Toate speciile tranziţiei vor completa parlamentul, devenind surse inepuizabile de subiecte pentru presa de scandal, răsplătind astfel mediul în care s-au născut… Vom vedea sălbăticiunile junglei românești lăsîndu-se captive acestui mare zoon pseudo-politikon numit Casa poporului… Bani şi notorietate tevizistică, iată cele două mari calităţi necesare unui român pentru a fi ales deputat sau senator. Cu cît notorietatea e mai redusă, banii trebuie să compenseze…“.
Personajele politice evocate de Valentin Nicolau sînt detaşate de orice complex, de orice judecată – logică, ce să mai spunem morală!? – şi se situează în marginea oricărei interdicţii. Ele renunţă la orice instanţă valorică, posedă parcă un flux de energie care le conferă o libertate incomensurabilă: „Hărmălaie mare şi colorată ca aceea a unei fanfare interpretînd nedesluşit periniţe şi marşuri funebre. Ţară veselă prin destin, dar tristă prin consecinţe. Acum e vremea lor, vremea farsorilor“.
Cînd Cultura acceptă cererea în căsătorie a lui Homo Politikus
Din schiţa zodiei măscăriciului nu puteau lipsi, evident, portretul măscăriciului paradigmatic și modul în care – cu migală şi cu o dăruire demnă de o cauză mult mai bună – a ajuns el să fie impus ca paradigmatic de slugile culturale, responsabile de activitatea cea mai nobilă din societate: sacralizarea. Discursul pe această temă trădează un raport mimetic, pot să spun, riguros, între obsesia maladivă pentru putere a măscăriciului paradigmatic și amenajarea culturală a puterii lui de către grupul de „slugarnici“ care „scriu ode în gazete“ și fac „prestaţii de servicii orale în emisiunile TV“. Mariajul convenabil face ca voinţa de putere să poată fi transmisă, cu succes, pe mai departe: „Merg fotografiile cu Gabriel, cu Horia şi cu alţi ieftini, pentru că în mintea cetăţeanului responsabil se va face transferul de încredere avut în intelectual către politician…“.
Niciunde nu scrie Valentin Nicolau că lichelismul, minciuna, simulacrul, violenţa sînt exclusivitatea puterii pe care o reprezintă Băsescu. Ele sînt, din păcate, coordonatele esenţiale ale zodiei măscăriciului, zodia „şmecheraşilor de partid“, a „briganzilor cu suflet de violator“, a „politicienilor veroşi, a şmecherilor, a Securităţii privatizate, a mediocrilor şi a intelighenţiei profitoare“.
De cînd lumea, culegem exact ceea ce semănăm
Sămînţa viitorului prezentă în cronica „personală“ şi în neliniştile celui care se intitulează „comediograf de ocazie“ a dat exact roadele pe care le culegem acum şi pe care, în mod straniu, le anticipa autorul cărţii pe care o prezint, încă din 2010, atunci cînd scria despre „țara ruginită şi descompusă“ şi despre conducătorul ei care preferă „să rămînă comandant, fie şi al unei epave“, sau atunci cînd arăta că întoarcerea la popor, arma favorită a conducătorului, „s-a întors împotriva sa“.
Încă din primele pagini, acesta mărturiseşte că revolta l-a făcut să răbufnească scriind şi că şi-ar dori să se poată desprinde de „patima de a se enerva pe ceea ce nu poate schimba“. Dacă-şi doreşte, nu pot decît să sper, pentru domnia sa, că va reuşi să pună surdină vocea halucinantă a cotidianului şi să se reîntoarcă de pe drumul întortocheat al zodiei măscăriciului, pentru că, aşa cum spune titlul cărţii, „Dumnezeu e în sens invers“. Poate în sensul direct spre „al nouălea cer“, acolo de unde ne-a adus deja Valentin Nicolau nişte poveşti extraordinare, acolo unde, cu siguranţă, va mai găsi şi altele…
Text apărut în Observator Cultural